BLOG

03.09.    << Zpět na výpis
2014
logo_Kalokagathia

Co je to logo a k čemu slouží?

Slovo logo je odvozeno z řečtiny od slova logos. V antickém Řecku mělo velmi široký filozofický význam. Logos je snaha vše vysvětlovat přirozenou cestou, racionálním myšlením a přesvědčením, že skutečnosti mají vlastní pevný řád a ke svému výkladu nepoužívají nadpřirozené síly jako to bylo dříve v mýtech, ale především využívá kritického myšlení.

 

Patrně toto slovo spojuje představa něčeho, co lidská mysl neustále přijímá a shromažďuje, na základě osobních i kolektivních zkušeností a mnohých životů všech lidí, co na této planetě žili a právě žijí. Vytváříme tak samotný koncept reality a můžeme logos přirovnat k matrici veškerého života nebo všech lidských myšlenek v tomto světě.

 

Filosof Hérakleitos logos definoval jako společný řád vesmíru, v němž člověk myšlením pouze odhaluje a odkrývá jeho podstatu. Všechno se děje podle tohoto logosu, všechno co konáme a myslíme je díky účasti na tomto společném logosu.

 

Pro Platóna byl logos v úzkém vztahu k matematickému principu, který se nemění, na ničem nezávisí a nepomíjí. Což byla podobná idea, jakou zmínil Hérakleitos. Logos je tedy sjednocující rozumový princip celého Vesmíru, z něhož každá činnost vychází jako malé semínko a je přítomno ve všech živých bytostech.

 

Pro Aristotela znamenal logos rozumnou řeč, argument nebo důkaz a v tomto smyslu byl předmětem logiky. Logos je podle něj hlavním charakteristickým rysem člověka. Tuto důležitou definici přeložil Cicero do latiny, že je člověk něco víc než pouhé zvíře, čímž podstatně ovlivnil celou tradici vnímání světa, až se lidstvo dostalo do bodu, kdy samo sebe označilo jako Homo Sapiens Sapiens.

 

Logos má v sobě esenci vyprávění. Dalo by se však říct, že samotné slovo logos v sobě obsahuje téměř vše a proto je spíš pro člověka symbolem všeho kolem i nás samotných. Je to slovo, jaké lze různě interperetovat a zároveň ho není snadné pochopit.

 

V původním smyslu chápali slovo logos příznivci Platóna jako božskou povahu a zosobněnou moudrost. V této podobě přešlo slovo logos do helénistického chápaní božství až do řeckého překladu Bible a do Nového zákona.

 

Odtud pak vznikla ona známá křesťanská věta. “Na počátku bylo Slovo, to Slovo bylo u Boha, to Slovo bylo Bůh“.

 

Co tedy slovo logos znamená? Myslím si, že dnešní člověk ho stěží může přesně definovat. Avšak v moderní společnosti je z tohoto slova odvozené jiné slovo a tím je logotyp, znám v posledních letech ve zkrácené verzi jako logo.

 

V našem případě lze slovo logo chápat jako označení společnosti. Může se jednat i o konkrétní předmět označující nějakou věc a dokonce i osobu. Logo představuje obchodní jméno formou, tedy zastupuje vizuálním ztvárněním název.

 

Je to zkratka pro zákazníka, označující nejen konkrétní výrobky, služby, organizace nebo i jednotlivce. Je chápána jako podstata toho, jak zákazníci vnímají a jak se ztotožňují se zbožím, které je v rámci dané značky vyráběno, případně jaká služba je zákazníkům poskytována.

 

Značkou může být cokoliv a kdokoliv. Značky se používají prakticky ve všech oborech lidské činnosti, vyskytují se všude okolo nás.

 

Žijeme ve světě, ve kterém myslíme a komunikujeme verbálně. Jenže v tomto světě se orientujeme především pomocí vizuálních podnětů. Dalo by se říct, že žijeme v prostoru, kde symboly mají na člověka obrovský vliv, aniž si to sám dokáže připustit a logo s mýtem o značce je toho dobrým příkladem.

 

O tomto tématu píšu v mém eBook – KONEC reKLAMÁNI a je úplně zdarma ke stažení zde >>, aby si co nejvíce lidí mohlo uvědomit, jakou moc mají nad naší společností symboly logotypů a jejich prezentované příběhy, jaké manipulují s lidskou myslí.

– – –

V tomto článku se však zaměříme na samotnou podstatu loga a jaká je jeho funkce.

 

Obvykle je u loga použito charakteristické písmo, často výtvarně upravené, aby se odlišilo a taktéž proto, že neupravené písmo, tvoří pouze prostý text a nevytváří tak svou jedinečnost.

 

Logo nemusí být vytvořeno pouze psanou formou, ale může být graficky navrženo pomocí piktogramu. Často je však kombinován piktogram se psanou formou.

 

Piktogram je grafický znak znázorňující určité sdělení nebo ideu. Nejvhodnější tvar piktogramu je jednoduchá forma znázorňující význam sdělení. Piktogram lze používat nejen v logotypu, ale i v orientačních systémech a je dobře znám i jako ikony na mobilních zařízení.

 

Pokud nakreslíme kolečko a z něj vycházejí přímky, víme, že jde o zářící slunce. Když ho zbarvíme na červeno, je to pro nás sdělení, že jde o zapadající slunce. Logo by mělo v sobě nést tyto společné asociace, které si člověk sám odvodí nebo se ho mohou pouze dotknout v jeho podvědomí.

 

Pokud je logotyp důsledně využíván ve spojení s dalšími propagačními prvky, může se stát důležitým nástrojem propagace stylu firmy a tím se dostat více do podvědomí veřejnosti.

 

Když má obchodní značka skvělou vlastní identitu a je schopna být dobře prezentována i bez výrobku, je označována slovem brand. Obchodní značka se tedy brandem nestává automaticky. Značka musí mít takové renomé, že většina spotřebitelů, nebo pouze určitá komunita, si značku automaticky spojí s určitým produktem.

 

Proto většina korporací vytváří mýtus o značce prostřednictvím symbolů, příběhů nebo zapojuje do svých kampaní tváře slavných osobností a využívá účiné strategické postupy, jak co nejvíc zaujmout. Jak tyto korporace pracují se dozvíte také v mém eBooku – KONEC reKLAMÁNÍ

 

Branding představuje kompletní úkony a vztahy, které vedou k vybudování úspěšného brandu. Tou strategií je nápaditý název, vypilovaný logotyp do posledního detailu, firemní barvy a kombinace zajímavého sloganu správně umístěného v prezentačních materiálech.

 

Nedílnou součástí je vizuální pojetí příběhu například pomocí fotografie nebo ještě lépe videa, které na základě archetypů komunikují s cílovou skupinou a spouští v nich chuť ztotožnit se se značkou. Je to jistý druh manipulace, jak přitáhnout pozornost a nemusí být ani založen na pravdivých informacích.

 

Úkolem tohoto příběhu je podstatné to, aby se divák s brandem spojil a přijal tak předkládané hodnoty. Tím se vytváří pevný vztah a nový zákazník je lapen do sítě jako nějaká ryba.

 

Tímto však nekončí. Neustále značka komunikuje dál, posiluje tak stále své jméno a tak jak roste v podvědomí veřejnosti, roste i jeho cena. Nebo také nemusí. Vždy záleží na okolnostech, co chce společnost lidem předat nebo si od nich vzít.

 

Někdo chce víc pomáhat a někdo chce víc brát. Takto prostě svět volného trhu funguje, protože každý člověk má jinou náturu. Jistá moudrost však praví: „Čím více dáš, tím více dostaneš zpět“.

 

Dnes je mnohem těžší najít logo, jehož vzhled je originální. Značek je čím dál víc a je opravdu těžké, najít něco nového. Podstatou však je, aby u diváka vyvolala žádané asociace a spustila emocionální reakci.

 

Jak takové logo vytvořit je velice promyšlený akt a není to pouze navržený design grafikem, následně překreslený do digitální podoby. Jak už samotný název napovídá, je v něm něco logického a napojeného na podstatu onoho logosu.

 

Jestliže chcete mít navržené logo, které splňuje stejné atributy jako u světových značek a jde vám především o silnou značku, je nezbytně nutné, aby autor loga znal nejen problematiku grafického designu a vaši filozofii, ale i nauku o posvátné geometrii pro navržení proporce loga a pro správné zvolení barevnosti by měl znát i něco o feng shui.

 

Jak jsem takové logo navrhoval, můžete vidět zde >>

 

Ideální logo by mělo mít i jednoduchý tvar, působit elegantně, přizpůsobivě a prakticky. Zároveň by mělo mít jedinečný tvar, aby nešlo snadno zaměnit za jinou značku. Jeho primárním cílem je odlišit se od ostatních a být snadno zapamatovatelné.

 

Platí pravidlo, že čím abstraktnější pojetí logo má, tím ho lze snadno identifikovat a lépe si ho zapamatovat. Naproti tomu například příliš konkrétní vyobrazení předmětu, jaký firma produkt prodává, se hůře dostává do podvědomí a je téměř nepoužitelné pro další aplikace, jakým je například čitelnost loga na mobilu nebo na obyčejném firemním razítku.

 

Logo by mělo nést příslib nesmrtelnosti, proto by mělo být tak navržené, aby se nemuselo za pár let měnit. Nejde tedy o to mít zrovna logo podle posledního trendu, ale takové, které vydrží navěky věků.

 

Žebříček(TOP10) nejcenějších globálních značek pro rok 2014:
1. Apple
2. Samsung Group
3. Google
4. Microsoft
5. Verizon
6. GE
7. AT&T
8. Amazon.com
9. Walmart
10. Coca Cola

 

Nejlepší značky které svou dlouholetou tradicí a kvalitou obstojí v obrovské konkurenci, si mohou dovolit být mnohem dražší než ty neznačkové v jejich oborech. Většina takových značek o sobě proklamuje, jak jsou mnohem kvalitnější, vyrobené z ještě lepšího materiálu. Je údajně kladen důraz na přísnější kontrolu nebo zahrnuje více manuální výroby. Pro lepší ujasnění a vytvoření si posléze vlastního názoru doporučuji knihu Bez loga od Naomi Kleinové.

 

Na závěr jako podnikatel mohu říct, že pro mě je značka odrazem mých hodnot, má vize mého podnikání a neustálý proces rozvoje mě samotného. Toto je symbolika, jakou bych si přál, aby má značka v sobě obsahovala.

 

Michal Botek, grafik, fotograf, retušér a autor eBooku KONEC reKLAMÁNÍ

reklamní fotografie, grafik, fotograf, focení, Olomouc, foto, grafický design, logo, návrh loga, tvorba loga, design loga, fotomontáž, retuš, reklamní kampaň, grafický návrh, postprodukční fotografie

Komentáře

  1. Veronika Rehakova napsal:

    Zdravim a mockrat dekuji za tento velmi inspirativni clanek. Vyhrala jsem ted jedno vyberove rizeni na velky projekt, jehoz soucasti byly i navrhy na 3 loga, ktera spolu musi souviset a vzajemne se doplnovat. Jelikoz ma prezentace byla podrobena i konzultaci u klientovi feng shuistky, resim ted celkove sjednoceni a detailni upravy k finalni dokonalosti a spokojenosti klienta i moji samozrejme. Diky Vasemu webu vim, jak pokracovat a cim dalsim krome feng shui je dobre se ridit pri tvorbe grafickych navrhu….:)

    • Michal Botek napsal:

      Aloha Veroniko, díky. Jsem vděčný, že někoho mohu inspirovat. Rád vaši práci uvidím. Kdyby jste chtěla něco prodiskutovat, klidně se ozvěte. Přeji skvělé dny a mnoho úspěchů.

Zanechte komentář